Op welke manieren creëren bedrijven meer aandacht zonder reclame te maken?

Voor bedrijven is aandacht van groot belang. Zonder aandacht geen nieuwe consumenten. De meeste aandacht genereren bedrijven door reclame te maken of socialmediaposts. Toch zijn er ook andere manieren waarop bedrijven de aandacht van de consument proberen vast te houden.

Klant- en cadeaukaarten

Mond-tot-mondreclame is heel belangrijk voor ondernemers. Dit wordt bereikt door het aanbieden van goede diensten die bestaande klanten ertoe aanzet ook anderen aan te sporen diensten af te nemen bij een ondernemer.

Cadeaukaarten laten maken helpt ondernemers deze vorm van reclame te stimuleren. Dat gebeurt bijvoorbeeld doordat een bestaande klant enthousiast is over de winkel en een cadeaukaart geeft aan iemand anders. Maar de cadeaukaart kan ook terechtkomen in lokale kerstpakketten of andere cadeauboxen.

Naast cadeaukaarten kunnen ook klantenkaarten zorgen voor goede reclame die van mond tot mond gaat. Als bijvoorbeeld het hele dorp weet dat je in een bepaalde winkel kunt sparen voor mooie kortingen, wordt winkelen een stuk aantrekkelijker in die ene winkel.

Bedrijven zoals Cards Unlimited spelen slim in op de gestegen populariteit van dit soort kaarten. Bovendien zijn plastic pasjes met de naam van het bedrijf erop meteen een visitekaartje en oogt het een stuk chiquer dan een klassieke cadeaubon van papier.

In het nieuws komen

Voor sommige bedrijven wordt in het nieuws komen gezien als een goed reclamemiddel, zelfs als het slecht nieuws is. Het valt te betwijfelen of slecht nieuws echt goede reclame is voor een onderneming, maar het is een zekerheid dat positief of neutraal nieuws over een bedrijf bijdraagt aan een toestroom van nieuwe klanten, zelfs als het bedrijf al bekend was.

Ga online of juist offline

Zichtbaarheid is heel belangrijk voor de naamsbekendheid van een bedrijf. Veel bestaande ketens en winkels zijn de laatste jaren online gegaan om hun zichtbaarheid op het web te vergroten. Vaak kun je op hun websites ook producten bestellen die je in de winkel ziet. Hoewel online shoppen in de lift zit, zijn er ook webwinkels die juist offline gaan.

Offline winkels van een webwinkel worden ook wel flagshipstores genoemd. In dit soort winkels ervaren klanten in het echt wat voor soort producten ze in de webwinkel kunnen vinden. Vooral voor online kledingzaken is een flagshipstore een slimme manier om reclame te maken voor de online shop zonder reclamekosten.